torstai 15. tammikuuta 2015

Tehon opiskelu itsenäisesti

Tehon opiskelu itsenäisesti


Perustehtävät:



1. Selvitä, mitä teho kuvaa. Tee tehosta suurekaavio, josta ilmenevät ainakin sen tunnus, yksikkö, mitä se kuvaa ja laskukaava.



2. Selvitä, mitä hyötysuhde tarkoittaa ja miten se lasketaan.



3. Tee tehtävät 2, 3 ja 4 (s. 162)



4. Tehtävä: Tavallisen hehkulampun teho (eli sähkön kulutusteho) on 60 W. Sama valovoimakkuus saadaan käyttämällä energiansäästölamppua, jonka teho on 11 W.
- Mitä voit sanoa näiden lamppujen hyötysuhteista? Mistä tämä voisi johtua?
- Kuinka paljon voi säästää energiaa vaihtamalla hehkulamput energiansäästölamppuihin (prosentteina)?



5. Tee seuraavat tehtävät:


A) Suunnittele ja toteuta tutkimus, jolla määrität oman nousutehosi rappusissa. (Apuna työkirjan työ Nousutehon määrittäminen s. 98-101) Kirjoita lyhyt työselostus vihkoon.

 - teho = työ / aika
 - Miten saat portaiden nousutyön selville?



Syventävät tehtävät:



B) Ihmisen tehot:
Ihminen kuluttaa energiaa vuorokaudessa keskimäärin 9000 kilojoulea (kulutus riippuu mm. massasta ja elämäntavoista). Laske ihmisen keskimääräinen energiankulutusteho. 




C) Tee työkirjasta tehtävät 1 ja 2 sivulta 103. 







D) Pohdi seuraavaa ongelmaa: 

Levossa ihminen kuluttaa kemiallisessa muodossa olevaa energiaa elintoimintoihinsa (tämän perusaineenvaihdunnan määrä on noin 4 kJ/min). Tiedät, että työ muuttaa energiaa toiseen muotoon, eli keho tekee siten jatkuvasti työtä. 

Toisaalta ihminen ei liiku mihinkään, joten hän ei fysiikan kannalta tee työtä 
(työ= voima*vaikutusmatka, vaikutusmatka = 0). 

Miten ratkaiset tämän ristiriidan? (Mieti, mitä ihon alla tapahtuu ja pään sisällä liikkuu!) 



E) Kodin sähkönkulutusta mitataan yleensä kilowattitunteina (kWh). Selvitä pohtimalla tai tietolähteistä etsimällä, mitä kilowattitunti tarkoittaa ja minkä suureen yksikkö se oikeastaan on.





Lisätehtävät: Oppikirja s. 162 t. 7
Selvitä erilaisten koneiden tehoja. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti